UNICEF

UNICEF is de kinderrechtenorganisatie van de Verenigde Naties. De organisatie zet zich in voor de rechten van alle kinderen en streeft ernaar dat die gerespecteerd en nageleefd worden. “We werken aan blijvende verbeteringen en doen dat in alle landen. Want ieder kind heeft recht op goede voeding, onderwijs en gezondheidszorg.” 

UNICEF wil zoveel mogelijk mensen in beweging brengen om het welzijn van kinderen wereldwijd te verbeteren. Tegelijkertijd zet de organisatie zich enorm in om fondsen te werven. Vanzelf- sprekend wil de IT-afdeling deze inspanningen maximaal ondersteunen en optimaal bijdragen aan campagnes. “Bij elke propositie komt wel een stukje IT kijken. De kunst is om met een zo klein en slagvaardig mogelijk team zo veel mogelijk waarde aan de marketing- en communicatieactiviteiten toe te voegen.”

IT-strategie

We praten met John van Strien, Manager ICT & Facilities. Hij vertelt hoe de Nederlandse UNICEF-organisatie steeds meer tegen de beperkingen van het bedrijfssysteem aanliep. Dit na zo’n 15 jaar intensief gebruik. “Daardoor konden we niet meer voldoen aan de vragen van marketing en finance. Alleen met complex maatwerk waren de gewenste aanpassingen van bedrijfsprocessen in de IT-ondersteuning nog te realiseren. Dit terwijl we de kosten van ICT juist beter beheersbaar willen maken.

”Onder leiding van Van Strien is een heldere IT-strategie uitgewerkt. Het centrale uitgangs- punt is 100% standaardfunctionaliteit: functi- onaliteit gebruiken zoals deze wordt geleverd. Deze visie leidde al snel naar Microsoft. “Door te standaardiseren op Microsoft-technologie en modulaire componenten in te zetten via de cloud, kunnen we in drie tot vier jaar ons hele systeem vervangen. Hierdoor worden de operationele IT-kosten aanzienlijk verlaagd. Ook behoren langdurige ERP- en CRM-trajecten tot het verleden. Daar komt bij dat Microsoft charitatieve instellingen aantrekkelijke korting biedt op Microsoft Dynamics, en op bijvoor- beeld Office 365 en Power BI.”

Cloud

Nagenoeg alle bedrijfsprocessen worden gemoderniseerd op basis van cloud-technologie. “Vorig jaar zijn we overgestapt op cloudplatform Office 365. Dit jaar voeren we Dynamics NAV in. Ook kijken we of we een datalaag of datawarehouse kunnen inzetten zodat alle data netjes gegroepeerd worden. Dan kunnen we tools zoals Power BI en campaign management bijschakelen om klantcontactkanalen te ontsluiten en complexe marketingcampagnes te ondersteunen. We willen snel kunnen inspelen op kansen. Daartoe willen we nieuwe manieren om klanten te bedienen zoals apps maximaal kunnen ondersteunen. Dit zonder het hele systeem te moeten verbouwen.”

Vaste partner

“Breinwave is onze vaste partner voor het Microsoft-domein. Van de drie gespecialiseerde bedrijven die Microsoft ons voorstelde, hadden we met hen de beste klik. Zowel wat kwaliteit, professionaliteit en tariefstelling betreft als qua gevoel. Ze ondersteunen ons bij de Microsoft-implementaties en zullen straks ook een deel van het beheer van onze Azure cloudomgeving voor hun rekening nemen. Daarvoor gaan we service levels afspreken. Onze eigen business consultant, solutions architect en integratiespecialist zien erop toe dat alles goed verloopt, en buigen zich daarnaast over nieuwe uitdagingen. Zo gaan we de expertise die we zelf in huis hebben steeds beter benutten.”

Geen IT-feestje

“Communicatie, voorlichting, lobbyen, projecten en passende proposities ontwikkelen om fondsen te werven. Dat is waar bij onze kinderrechtenorganisatie de nadruk op ligt. Het mag geen IT-feestje worden. Het mooie aan het Microsoft cloud-platform is dat je keuze hebt uit een complete set tools en services: computing, database, analytics, mobiliteitsoplossingen en netwerken. Door de modulaire opbouw loop je niet het risico dat je van alles moet aanpassen als er één nieuw onderdeel nodig is. Zo maken we onze architectuur toekomstbestendig en maximaal flexibel. Over drie à vier jaar staat er geen machine meer in de serverruimte.”

Regie-organisatie

“Geleidelijk veranderen we van een IT-organisatie die alles zelf doet in een regie-organisatie. Zo kun je sneller en goedkoper dingen voor elkaar krijgen. Ook krijg je als IT-organisatie ruimte om actief mee te denken over proposities en die maximaal te ondersteunen. De tijd van ‘u vraagt, wij draaien’ is echt voorbij. Wij vervullen aan de IT-kant zelfs de rol van business consultant, wat vrij ongebruikelijk is. Daardoor zie je dat de grens tussen marketing en IT steeds meer vervaagt. Een goede zaak, want samen kunnen we onze middelen beter benutten om onze doelstelling te bereiken: kinderen meer kansen te geven.”

 

Auteur

Johan van Wijk