Interview met Ernst-Jan Stigter

Denken en doen als Cornelis Corneliszoon

Peter de Haas in gesprek met Ernst-Jan Stigter, CEO van Microsoft Nederland

Ernst-Jan Stigter is sinds juni 2016 CEO van Microsoft Nederland. Daarvoor was hij onder andere Vice President Sales Marketing & Services in Centraal- en Oost-Europa en directeur van Microsoft  Griekenland. “De 32 landen waar ik de afgelopen jaren actief was, zouden allemaal zo ruilen met de ‘assets’ waar we in Nederland over beschikken. Naast een uitstekende infrastructuur beschikt ons land over een groot adaptief vermogen en excellente logistiek. Bovendien is het rendement op investeringen hoog. Daarom zie ik een enorm potentieel voor organisaties om de volgende stap te zetten in de digitale transformatie en de zakelijke toepassingsmogelijkheden ten volle te benutten.”

Ernst-Jan laat zich graag inspireren door Cornelis Corneliszoon. In de 17e eeuw bedacht deze jongeman dat de wieken van een molen met een ingebouwde krukas ook een op-en-neergaande beweging kunnen maken. Vervolgens stonden er in no time 900 zaagmolens in de Zaanstreek die vooral werden ingezet voor de scheepsbouw. “Deze ontdekking was enorm belangrijk voor de Nederlandse scheepvaart en geschiedenis. Ook in de eeuwen hierna hebben Nederlanders bewezen goed te zijn in het toepassen van nieuwe ideeën. Ik ben ervan overtuigd dat de digitale transformatie de krukas van nú is.”

Succesfactoren digitale transformatie

Nederland als icoon voor digitale transformatie, daar zet het Microsoft Nederland team zich voor in. Wat houdt dit zoal in? “We mobiliseren onze organisatie en 7.500 partners op de drie kritische succesfactoren digitale vaardigheden, innovatie en vertrouwen in de cloud. We vinden het bijvoorbeeld belangrijk dat kinderen in het onderwijs al jong digitale vaardigheden aangeleerd krijgen. Door hieraan te werken schep je de voorwaarden om de mogelijkheden van digitalisering ten volle te benutten. De 120 gastdocenten vanuit Microsoft die in hun vrije tijd helpen om kinderen de vaardigheden van de toekomst bij te brengen leveren hier een belangrijke bijdrage aan.”

Ook investeert Microsoft fors in programma’s voor begeleiding van startende bedrijven en opschaling van startups naar scale ups. “Een recent voorbeeld van een innovatie van Hollandse bodem is autoverzekeringsapp Gappie, die inspeelt op de toenemende populariteit van het delen van je auto. Via Gappie sluit een autolener in twee minuten een autoverzekering af die per uur betaald wordt. De auto-eigenaar loopt daardoor geen risico en krijgt zelfs vervangend vervoer als dat nodig is. Gappie is nu al in 32 landen beschikbaar.” Een hybride cloud zorgt ervoor dat organisaties sneller, gemakkelijker en goedkoper digitale initiatieven kunnen omarmen. Hiertoe kiezen steeds meer IT-beslissers voor Microsoft Azure. De cloud maakt al 50 procent van de omzet van Microsoft Nederland uit, en in 2020 is onze ambitie de 80 procent te halen. “Privacy, security, transparantie en compliance, dat is waarin wij ons op cloud-gebied onderscheiden.”

Vier pijlers

“Door digitaal te transformeren, blijven organisaties relevant. ‘Engage your customers’ noemen we dit: de klant centraal zetten in elk organisatieonderdeel. Denken en doen in het belang van de eindklant. De tweede pijler onder de digitale transformatie is ‘Empower your employees’:  medewerkers in staat stellen om beter én slimmer te werken. Hiertoe reiken we hen tools aan waarmee ze productiever kunnen samenwerken en echt het verschil kunnen maken.” Zo komt hij automatisch op ‘improve operations’, wat eigenlijk neerkomt op hetzelfde doen met minder budget. “Want waarom zou je investeren in hardware als je software ook ‘uit de muur’ ofwel de cloud kunt krijgen. In 2020 maakt de cloud waarschijnlijk 80 procent van onze omzet uit.”

Helemaal enthousiast wordt Ernst-Jan bij het bespreken van de vierde pijler onder de digitale transformatie: transform your products. “Producten zijn nooit uitontwikkeld. Dus blijf ze vooral toetsen aan de context van je klanten en de beschikbare technologie. Zitten de klanten hierop te wachten en voegt het waarde toe? Een mooi voorbeeld is de Sikkens app. Die stelt schilders in staat om met hun smartphone of tablet een kleursimulatie van de te schilderen ruimtes te maken. Zo kun je je voorstellen hoe het eruit komt te zien, en meteen de juiste Sikkens-producten en grossiers vinden. Via zo’n app kun je bijvoorbeeld ook schilders aanbevelen, offertes ontvangen en kortingen regelen. Zo kun je steeds onderscheidend blijven door nieuwe stappen te nemen in de nieuwe world of convenience.”

Oneindig combineren

Ik geef toe dat ik onder de indruk ben van de manier waarop Microsoft zich opnieuw blijft uitvinden. Daardoor is het bedrijf in staat om iedere persoon en organisatie te voorzien van software en diensten waarmee je meer kunt bereiken, op welk apparaat dan ook. Ernst-Jan zegt dat de engineering steeds kortcyclischer wordt. “Ons oplossingenportfolio is net een palet tegels: je kunt oneindig combineren. En doordat het aanzetten van nieuwe functionaliteit steeds makkelijker wordt, verhoogt het het gebruiksgemak. Persoonlijk vind ik Microsoft Teams een van de mooiste recente innovaties. Deze app combineert een chatdienst, SharePoint, Office 365, vergaderingen, notities, Office, planner, PowerBI en andere oplossingen die teams helpen om productief te werken.”

Voor de volgende generatie wordt het gemakkelijker, die komt in de gelaagdheid van de cloud. Maar hoe kunnen de bedrijven van nu begrijpen wat er allemaal kan? “Als een klant niet begrijpt wat er kan, kun je ook niet vragen wat hij wil. Vandaar dat ik een groot fan ben van Scrum  en Agile, waarbij met kort-cyclische updates producten en diensten tot stand gebracht worden. Zo kun je veel fijnmaziger sturen en gaan mensen echt begrijpen wat technologie kan betekenen. Partners zoals Breinwave en Broad Horizon begrijpen dat hun toegevoegde waarde niet ligt in het instandhouden van complexiteit, maar in het slim benutten van standaardoplossingen en het behalen van maximale winst met cloudoplossingen. Daardoor kunnen zaken vaak veel sneller en simpeler geregeld worden.”

One-stop-shop voor groei

Hoe help je organisaties om de volgende stap te zetten en om opnieuw naar businessmodellen te kijken met behulp van technologie? “Hierbij gaat het om ‘time to market’ en kennis, dus daar zetten we zwaar op in. Meer dan ooit vraagt dit van onze partners dat ze de juiste vaardigheden in huis hebben en goed samenwerken. Daartegenover staat dat je als Microsoftpartner slechts in één platform hoeft te verdiepen: één one-stop-shop voor groei. Het instandhouden van complexiteit heeft zijn langste tijd gehad. Het is zoals Breinwave ook al enige jaren uitdraagt: met   standaardproducten kunnen de meeste dingen veel simpeler. En maak vooral ook slim gebruik van wat je hebt. Wij zien dat de markt steeds ontvankelijker wordt voor deze boodschap.”

Categories

Auteur

Johan van Wijk